Vračilo blaga v 8 (osmih) dneh od nakupa oz. vprašanje ali potrošnik lahko vrne blago v osmih dneh od nakupa je vprašanje, ki se še vedno marsikomu zastavlja. Hitri odgovor na to vprašanje je NE.
Od kod ljudem teh 8 dni?
Seveda pa je potrebno stvar podrobneje pogledati. Najprej, od kod fama, da je možno blago vrniti v 8 dneh od nakupa. Razlog najverjetneje tiči v pretekli praksi trgovcev, ki so to možnost omogočali kot nekakšen dodaten plus. Tega jim seveda nihče ne preprečuje, a so s tem najverjetneje pri laični populaciji ustvarili občutek, kot da je to zakonska določba.
Kaj omogoča zakonodaja?
Zakon o varstvu potrošnikov (ZVPot), ki pokriva prodajo potrošnikom (B2C) takšne določbe za klasično prodajo nima. Ima pa nekaj drugega. Kupcu sta namreč vedno na voljo odgovornost za stvarne napake (37. do 40. člen ZVPot) in garancija za brezhibno delovanje (14b. do 21. člen ZVPot). Torej, če ima kupljeno blago napako, ima kupec vedno možnost ukrepanja po ZVPot.
Posebna pravila pa veljajo za nakup prek interneta in pogodb, sklenjenih zunaj (izven) poslovnih prostorov, kjer ima potrošnik pravico, da v 14-ih dneh odstopi od pogodbe, a o tem več tukaj.
Stvarna napaka
Kaj je stvarna napaka, kako jo uveljavljamo in kakšen je rok.
Po definiciji 37. člena ZVPot gre za stvarno napako, če:
1. če stvar nima lastnosti, ki so potrebne za njeno normalno rabo ali za promet;
2. če stvar nima lastnosti, ki so potrebne za posebno rabo, za katero jo kupec kupuje, ki pa je bila prodajalcu znana oziroma bi mu morala biti znana;
3. če stvar nima lastnosti in odlik, ki so bile izrecno ali molče dogovorjene oziroma predpisane;
4. če je prodajalec izročil stvar, ki se ne ujema z vzorcem ali modelom, razen če je bil vzorec ali model pokazan le zaradi obvestila.
Primernost blaga za normalno rabo se presoja glede na običajno blago enake vrste in ob upoštevanju kakršnihkoli prodajalčevih izjav o značilnostih blaga, ki jih je dal prodajalec ali proizvajalec zlasti z oglaševanjem, predstavitvijo izdelka ali navedbami na blagu samem.
Rok za uveljavljanje je opredeljen v 37a. členu. Potrošnik mora stvarno napako uveljavljati v roku 2 mesecev od dneva, ko je bila napaka odkrita, a hkrati ne sme preteči več kot 2 leti od izročitve, saj po tem roku prodajalec ne odgovarja več za stvarno napako. V primeru, da gre za rabljeno stvar je prodajalec odgovornosti razbremenjen po 1 letu.
Poleg tega se šteje, da je napaka na stvari obstajala že v času izročitve, če se pojavi v roku šest (6) mesecev od izročitve. Če stvarno napako uveljavljamo kasneje je potrebno dokazovati tudi obstoj stvarne napake ob izročitvi.
Potrošnik ima pri stvarni napaki možnost zahtevati alternativno brez vrstnega reda:
-odpravo napake na blagu
-vrnitev dela plačanega zneska v sorazmerju z napako
-zamenjavo blaga z novim brezhibnim
-vračilo plačanega zneska
Potrošnik pa ima tudi pravico zahtevati povrnitev škode, zlasti pa povračilo stroškov materiala, nadomestnih delov, dela, prenosa in prevoza izdelkov, ki nastanejo zaradi izpolnitve obveznosti. Pravica zahtevati eno od možnosti zastara v 2 letih po tem, ko potrošnik obvesti prodajalca.
Odgovornosti za stvarno napako se prodajalec nikoli ne more izogniti. Lahko pa se je razbremeni, če dokaže, da je vzrok za napako okoliščina, ki je ni mogel preprečiti, odpraviti ali se ji izogniti zaradi ravnanja tretjih oseb ali potrošnika.
Če obstoj napake na blagu oziroma nepravilnost pri opravljeni storitvi ni sporna, mora podjetje čimprej, vendar najpozneje v roku 8 dni ugoditi potrošnikovi zahtevi. Če pa je sporen mora prodajalec prav tako najpozneje v 8 dneh potrošniku odgovoriti na zahtevo.
V primeru, da potrošnik z zahtevkom ne uspe ali pa prodajalec kršil zakon se lahko obrne na Tržni inšpektorat RS.
Kako pa je z garancijo?
15b. člen ZVPot opredeljuje garancijo kot vsako obveznost, ki jo podjetje prevzame do potrošnika in s katero se zaveže, da potrošniku brezplačno popravi ali zamenja blago, vrne kupnino ali zagotovi drugo sredstvo, kadar blago ne deluje brezhibno ali nima lastnosti, navedenih v garancijskem listu ali oglaševalskem sporočilu.
Obvezna garancija je potrebna za izdelke, ki so opredeljeni v Pravilniku o blagu, za katerega se izda garancija za brezhibno delovanje. Obvezna garancija za novo blago je vsaj 1 leto, za rabljeno pa vsaj 1 mesec.
Potrošnik lahko iz naslova garancije zahteva odpravo napak. Če napake niso odpravljene v skupnem roku 45 dni od dneva, ko je proizvajalec, prodajalec ali pooblaščeni servis od potrošnika prejel zahtevo za odpravo napak, mora proizvajalec potrošniku brezplačno zamenjati blago z enakim, novim in brezhibnim blagom. Če pa proizvajalec ne popravi ali ne zamenja blaga z novim, lahko potrošnik razdre pogodbo ali zahteva znižanje kupnine.
Pravice potrošnika ugasnejo po dveh (2) letih od dneva, ko je potrošnik zahteval brezplačno odpravo napak ali zamenjavo blaga z novim.
ZVPot v 21c. členu govori tudi o nadomestnem proizvodu za čas popravila. Ključna besedna zveza tega člena je »lahko zagotovi«. Proizvajalec oz. pooblaščeni servis sicer ni dolžan zagotoviti brezplačne uporabe nadomestnega proizvoda, a če ga potrošniku ne zagotovi ima potrošnik pravico uveljavljati škodo, ki jo je utrpel, ker proizvoda ni mogel uporabljati od trenutka, ko je zahteval popravilo ali zamenjavo, do njune izvršitve.
Prav tako je tudi glede kršitev jamčevanja iz garancije za brezhibno delovanje odgovoren Tržni inšpektorat RS.
Odločitev ali bo izbral stvarno napako ali garancijo je torej praviloma na potrošniku.