Zagotavljanje višje varnosti je eno od vodilnih načel prihajajoče evropske direktive PSD2, ki v veljavo stopa letos jeseni in bo precej spremenila digitalni svet finančne panoge. Mastercard je zato v 13-ih evropskih državah izvedel raziskavo o digitalizaciji in zaupanju.
Spletni nakupi postajajo redno opravilo
Raziskava je razkrila, da 67% potrošnikov spletne nakupe v povprečju opravlja 5x mesečno. Če to številko primerjamo s podatki iz leta 2016, se je popularnost spletnih plačil med posamezniki povečala za 23%. Zraslo pa je tudi število uporabnikov, ki račune plačuje prek spleta. 48% vprašanih pa je dejalo tudi, da za plačilo transakcije uporabljajo plačilne aplikacije, kot so NLB Pay, mBills, Valú, Apple Pay, če so te na voljo.
Slovence zanimajo predvsem stroški in varnost
Stroški in varnost sta tisti dve področji, ki pri digitalnih transakcijah najbolj zanimata slovenske potrošnike. Tako si vsaj tretjina želi nižje stroške spletni storitev, kot so aplikacije za prenos medijskih vsebin na zahtevo, potovanja in aplikacije povezane s plačili. Pri plačilnih aplikacijah, pa je 46% tistih, ki jih ne uporabljajo, dejalo, da bi jih uporabljali, če bi bila varnost zagotovljena.
Evropska direktiva o plačilnih storitvah na notranjem trgu – Payment services Directive (PSD2) tako med drugim prinaša zahtevo po močnem overjanju identitete (SCA – strong customer authentication), ki prinaša dvo-faktorsko avtentikacijo. To v Sloveniji z uporabo t.i. EMV 3-D Secure rešitve uporablja večina spletnih trgovin, a gre praviloma za pošiljanje enkratne kode prek SMS-a na mobilni telefon. Ta rešitev sicer daje nekoliko večji občutek varnosti, a ima npr. uporaba biometrije precej manjšo možnost zlorab, hkrati pa prepisovanje kode prejete prek SMS-a ni uporabniku najbolj prijazna rešitev. Direktiva PSD2 bo zato uporabniku prinesla precej večje udobje pri plačevanju, hkrati pa še okrepila varnost.
Če se vremo nazaj na raziskavo. 58% anketirancev močnem overjanju identitete (SCA) vidi kot neizogibno pri plačilih v trgovini, 71% pa meni, da je nujno potrebna pri spletnih nakupih. 32% vprašanih v Sloveniji je tudi dejalo, da bi jih ta dodatni varnostni korak spodbudil k bolj pogostemu spletnemu nakupovanju.
Luka Gabrovšek, poslovni direktor družbe Mastercard Slovenija je povedal: »Vse močnejše zaupanje v digitalno tehnologijo vodi do opravljanja zahtevnejših in pomembnejših opravil prek mobilnega telefona in ostalih naprav. Varnost bančnega računa in osebnih podatkov je zato za Slovence pri izbiri plačilne metode odločilen dejavnik. Uporaba biometrije za overjanje identitete potrošnikom podaja pozitivno uporabniško izkušnjo in večji občutek varnosti, prednosti biometrije pa so jasno razvidne, saj je biološke značilnosti izjemno težko kopirati, poleg tega pa so priročne.«
Varnost podatkov pa ostaja ključni izziv
Zagotavljanje varnosti podatkov se začne pri uporabniku in ravno na tej točki so podatki tudi najbolj izpostavljeni možnosti zlorab. Precej zaskrbljujoč podatek raziskave je, da ima le 41% vprašanih nekaj znanja o spletni varnosti, medtem kot jih je 42% priznalo, da o nevarnostih na internetu vedo relativno malo in bi radi izvedeli več. Prav na tem »izvedeti več« bi se v prihodnosti moralo delati več. Nekoliko bolj spodbuden je podatek, da je 74% anketirancev na svojih mobilnih telefonih vključilo dodatno zaščito. Večinoma se na področje varnosti podatkov bolje spoznajo mladi v starosti med 20 in 29 let, ki so tudi v večjem številu lastniki in edini uporabniki osebnih računalnikov/prenosnikov ter imajo na svojih mobilnih telefonih vključeno dodatno zaščito.