Nizkocenovni letalski prevoznik Ryanair bo z 12. novembrom 2025 popolnoma ukinil papirnate vozovnice in uvedel izključno digitalne vstopne kupone. Potniki bodo odslej morali opraviti prijavo na let prek spleta ali mobilne aplikacije. Digitalni boarding pass pa bodo prejeli neposredno v aplikaciji. Ukrep prinaša manj administrativnih postopkov, hitrejše vkrcavanje in prihranek več kot 300 ton papirja na leto. Ryanair to utemeljuje z željo po večji učinkovitosti in okoljski odgovornosti.

Digitalizacija kot del širšega trenda v letalski industriji
Ryanair s tem sledi širšemu trendu digitalizacije letalskega potovanja, ki ga v zadnjih letih spodbujajo tako gospodarski kot trajnostni razlogi. Po podatkih združenja Airlines for Europe (A4E) se je v letu 2024 kar 78% potnikov v Evropi na let prijavilo digitalno, bodisi prek spleta bodisi z mobilno aplikacijo. Nizkocenovni prevozniki so med glavnimi pobudniki teh sprememb, saj jim digitalizacija omogoča nižje stroške in krajši čas obdelave potnikov na letališčih. Elektronski postopki namreč zmanjšujejo potrebo po tiskanju in osebnem delu na okencih, kar povečuje učinkovitost celotnega sistema.
Kako bo po novem videti prijava pri Ryanairu?
Od 12. novembra 2025 bo prijava pri Ryanairu mogoča le digitalno. Potniki, ki se ne bodo prijavili prek spleta ali aplikacije, bodo morali prijavo opraviti na letališču, kar pa pomeni dodatno pristojbino. V primeru, da potnik nima pametnega telefona ali mu naprava ne deluje, bo Ryanair brezplačno izdal digitalni kupon na letališču, vendar le, če je prijava predhodno opravljena. Izjema ostajajo določena letališča zunaj Evropske unije, kjer oblasti še vedno zahtevajo tiskano različico vozovnice. Med njimi so npr. nekatera letališča v Maroku.
Prednosti in izzivi digitalne preobrazbe
Digitalizacija postopkov ima številne prednosti, a tudi določene izzive. Medtem ko ukrep poenostavlja proces in zmanjšuje količino papirja, odpira vprašanja o digitalni dostopnosti. Del potnikov, predvsem starejših, opozarja, da nimajo pametnih naprav ali ne želijo uporabljati aplikacij. Tehnične težave, kot so prazna baterija, izgubljen telefon ali nedelovanje aplikacije, lahko povzročijo zamude in dodatne stroške. Poleg tega se pojavljajo razprave o varstvu osebnih podatkov, saj digitalne karte vključujejo QR-kode in osebne informacije, ki zahtevajo dodatno zaščito.
Okoljski vidik in trajnostni pomen spremembe
Ryanair svojo odločitev utemeljuje s trajnostnim prehodom in zmanjševanjem ogljičnega odtisa. Po njihovih ocenah bo ukinitev papirnatih kart prihranila približno 300 ton papirja letno. To pomeni več deset milijonov listov, ki jih podjetje ne bo več tiskalo. Podobne ukrepe so že uvedli tudi drugi prevozniki, zlasti v Skandinaviji in zahodni Evropi, kjer digitalni vstopni kupon velja za standard. Letalska industrija sicer že več let spodbuja digitalne postopke. Med drugim tudi s projektom »IATA One ID«, ki predvideva popolnoma digitalno identifikacijo potnikov in s tem zmanjšanje birokratskih postopkov na letališčih.
Kaj morajo potniki upoštevati pred letom z letalsko družbo Ryanair?
Sprememba prinaša tudi prilagoditve v praksi potovanja z letalsko družbo Ryanair. Potniki morajo pred letom preveriti, če njihovo letališče sprejema izključno digitalne kupone. Prav tako se morajo prijaviti pravočasno in zagotoviti, da imajo nameščeno najnovejšo različico aplikacije Ryanair. V primeru tehničnih težav bo osebje letališča omogočilo izpis digitalnega kupona, vendar lahko to povzroči čakalne vrste in daljši čas obdelave. Ryanair potnikom priporoča, da poskrbijo za dovolj napolnjeno baterijo in da digitalni kupon shranijo tudi v napravi za uporabo brez internetne povezave.
Korak v smeri popolne digitalne letalske izkušnje
Ukinitev papirnatih vozovnic je del širše digitalne preobrazbe Ryanaira, ki vključuje avtomatizirano prijavo, digitalna plačila in mobilno podporo potnikom. Digitalni kuponi omogočajo hitrejše vkrcavanje in zmanjšujejo potrebo po tisku, kar bo po ocenah analitikov v prihodnjih letih postalo standard tudi pri drugih evropskih prevoznikih. Čeprav je ukrep z vidika tehnološkega razvoja razumljiv in pričakovan, bo njegova uspešnost odvisna od pripravljenosti potnikov in letališč na popolno digitalizacijo. Ryanair ostaja med prvimi večjimi prevozniki, ki v celoti odpravlja tiskane vozovnice. Ostali, kljub temu da dajejo prednost digitalnim boarding passom, še vedno omogočajo fizične.