Kako se pišejo blagovne znamke in izdelki? Ali jih pišemo z veliko ali z malo začetnico je vprašanje, ki se postavlja ob branju 147. pravila v Slovenskem pravopisu iz leta 2001, ki pravi tole:
Z malo začetnico pišemo:
– industrijskih izdelkov ipd., nastala iz imen podjetij in trgovskih znamk, kadar se
ne uporabljajo kot imenovalni prilastki: Pišem z olivetijem (s pisalnim strojem Olivetti).
– Fotografiram s kodakom. – Vozim se s fordom. – Zobe si umivam s kalodontom.
Komarje uničujem s pipsom;
Torej blagovne znamke bi po teh pravilih morali pisati z malo začetnico vedno, ko se ne uporabljajo kot imenovalni prilastek. No to je nekako skregano s splošno uporabo, saj blagovne znamke skoraj vedno pišemo z veliko. Pisanje z malo je bolj kot ne izjema. Slovenski pravopis tega vsekakor ne odraža.
Prav zaradi tega je ZRC-SAZU januarja 2013 objavil članek z naslovom Pisanje blagovne znamke in izdelka v katerem je korenito obrnil ploščo. dr. Helena Dobrovoljc, ki je spisala članek je odgovarjala na vprašanje »Kako torej: Naročila sem si šveps/schweppes/Schweppes ali Naročila sem si osvežilno pijačo šveps/Šveps/schweppes/Schweppes?« in zapisala takole:
a) V skladu s pravopisnimi pravili in z novimi ugotovitvami bi ime Schweppes pisali vedno z veliko začetnico in v citatni obliki, kadar nastopa kot nesklonljivi imenovalni prilastek ob občnoimenskem jedru: Hitra rast proizvodnje je predvsem posledica podpisa koncesijske pogodbe s korporacijo Coca-Cola, ki je v svojo bogato zbirko pijač dodala še blagovno znamko Schweppes.
b) Kadar nastopa kot sklonljivi samostalnik in še vedno ohranja lastnoimenske funkcije (ime tovarne, znamka, ime izdelka = stvarna lastna imena), ga pišemo z veliko začetnico: Posledica negativnih dogajanj je tržna uveljavitev gaziranih brezalkoholnih pijač, npr. Coca-Cole in Schweppesa, ki so začele spodrivati Cockto – do takrat edino takšno pijačo pri nas.
V tem položaju nekatera imena začnemo sčasoma zapisovati tudi z malo začetnico in jih (če gre za imena, kjer razmerje glas – črka ni prekrivno) pisno prilagodimo slovenščini: Pili smo vodko s schweppsom/švepsom. Ta pojav onomastični teoretiki pojasnjujejo z večdenotativnostjo, kar pomeni, da ima lastno ime Schweppes več denotatov (ime podjetja, znamka, ime izdelka), z občno besedo schweppes/šveps pa lahko označujemo posamezne primerke določene serije izdelkov, ki pa so v nekaterih kontekstih lahko tudi označevalci vrste pijače: Ne pijem nobenih kol in švepsov.
c) Posebna kategorija so tista lastna imena, ki se po določenem času poobčnoimenijo (apelativizirajo). Iz preteklosti sta znana Superga in Kalodont, ki ju danes uporabljamo v vrstnem pomenu (npr. Ročno izdelane superge znamke Nike v proizvodnji stanejo pet dolarjev). Pri imenu Schweppes še ni prišlo do apelativizacije.
Osnovno pravilo se torej glasi, da se blagovne znamke pišejo Z VELIKO ZAČETNICO. Pisanje z malo začetnico pa je izjema, ki je rezervirana za primere, ko se beseda začne uporabljat kot generik (npr. superga ali kalodont).
p.s. Fino bi bilo, če bo tudi na Finance.si ugotovili, da je od leta 2013 spremenjeno pravilo in blagovne znamke pisali z veliko. Tako je Urbana ratala urbana (Brezplačna urbana za Kučana, Makarovičevo, Stanovnika?) in Argeta, argeta (Prepričali so mame in povečali prodajo argete). Poleg tega so v istem članku Argeta pisali kot argeta in Argeta. Tesla pa je postala tesla (Teslo model S upravlja znanje iz Lipnice pri Kropi). 🙂
Vir.