Wi-Fi na vlaku v Sloveniji bo še letos postal realnost, pravijo na Slovenskih železnicah. Živimo v letu 2016 in na potniških vlakih v Sloveniji je na marsikaterem delu železniške proge zelo težko dobiti mobilni signal, govor o širokopasovnem mobilnem internetu pa je utopija.
Razlogov za to je precej, eden med njimi je ta, da železniška proga v Sloveniji poteka po redkeje poseljenih področjih, kjer mobilni operaterji nimajo komercialnega interesa pokrivanja. V tujini so tako težavo rešili tako, da je regulator na tenderju razpisal frekvenčni blok z obveznostjo pokrivanja železniškega omrežja. Pri nas se AKOS za to ni odločil, ne bi pa bilo slabo, da bi takšno zahtevo dodali, ko bodo objavili razpis za 700MHz.
Kakorkoli že, stanje v Sloveniji je trenutno takšno, da potniki na vlaku nimajo internetne povezave. Zato so Slovenske železnice za letošnje leto napovedale izgradnjo Wi-Fi omrežja na njihovih potniških vlakih. Podobno storitev v tujini poznajo že kar nekaj časa in kot kaže jo bomo končno imeli tudi v Sloveniji.
Pilotni projekt so uspešno izvedli
V začetku leta 2016 so na Slovenskih železnicah na relaciji Ljubljana – Kranj izvedli pilotni projekt vzpostavitve Wi-Fi internetne povezave na vlaku. Namestili so aktivno in pasivno opremo ter z ustrezno računalniško in strojno opremo opremili testni potniški vlak.
Kako bodo dostavljali signal do vlakov?
Kot omenjeno zgoraj LTE mobilnega signala na celotnem železniškem omrežju v Sloveniji ni. Če smo čisto natančni je, a gre za GSM-R, ki je namenjen železniški komunikaciji. Ta bi teoretično lahko bil uporabljen, a ker GSM-R omrežje, ki smo ga lani zgradili v Sloveniji sloni na GPRS tehnologiji, torej 2G mobilna generacija. To pa absolutno ne zadošča trenutnim potrebam po podatkovni širini uporabnikov.
Kot so sporočili iz Slovenskih železnic bodo za Wi-Fi povezavo na vlakih uporabljali LTE komercialnih ponudnikov, tam kjer ti nimajo pokritosti, pa bodo zagotavljali radijskim sistemom ob progi, ki bo deloval v frekvenčnem spektru 5GHz. V vsakem vagonu bo nameščena po ena Wi-Fi dostopna točka, nanjo pa se bo lahko hkrati povezalo vsaj 200 naprav. Povezava pa bo možna na vseh 802.11 standardih, ki so trenutno na voljo, torej vse do ac. Glede hitrosti pa pri Slovenskih železnicah ocenjujejo, da bodo lahko zagotavljali vsaj 2Mbps na uporabnika.
Bo Wi-Fi na vlaku brezplačen?
Tega se pri Slovenskih železnicah še niso odločili. Možne pa so tri različice. Popolnoma plačljiva, popolnoma brezplačna in delno plačljiv. Najbolj verjetni sta drugi dve in kar se tiče uporabniške izkušnje potnikov bi bila brezplačna različica najboljša rešitev. Seveda pa to pomeni, da je potrebno zagotoviti dovolj dober širokopasovni dostop med baznimi in sistemom vgrajenim na vlaku. LTE omrežje trenutno v realnem življenju z lahkoto zagotavlja 20-30 Mbps povezavo. Ker pa se vlak večinoma pelje po ruralnem področju, bo doseganje več kot 70 Mbps prava umetnost. Ker pa sta Telekom Slovenije in Simobil že začela s Carrier-Aggregation bodo višje hitrosti precej lažje dosegljive. Zato bi bila odločitev za popolnoma brezplačno različico pravilna odločitev.
Wi-Fi na vlaku na Slovenskih železnicah naj bi torej luč sveta ugledal junija 2016.